Red de elevatoren!

Voor veel Rotterdammers is de Maassilo een begrip; de betonnen kolos naast metrostation Maashaven. Minder bekend zijn de kleinere elevatoren, die ervoor zorgden dat de silo gevuld werd met graan. Ze staan met hun voeten in het water en zijn door middel van transportbruggen met de silo verbonden. Deze machines zijn onlosmakelijk verbonden met de Maassilo en de schaalvergroting van de graanopslag en havenactiviteiten. Vroeger had je ook drijvende elevatoren (wel liefst 18 stuks in de hoogtijdagen) geëxploiteerd door de G.E.M. (GraanElevatorenMaatschappij).

Op uitnodiging van architect Robbert de Vrieze van Transformers zitten we op 12-12-12 te brainstormen hoe het verder moet met de elevatoren. Er is een acuut probleem; de beplating van de roestige elevatoren en bruggen komt steeds losser te zitten. De gemeente wil dat deze (parkeer)plek langs het water beheersbaar en veilig is; men is bang voor letsel en schade(claims). Een eerste transportbrug is al geheel gestript en ontdaan van interne machinerie (pijpen en transportbanden).  Toekomstplannen voor de elevatoren zijn er (nog) niet. Wel is er een voorstel gedaan richting Robbert (huurder van het naastgelegen pand) om de elevatoren voor een symbolisch bedrag te huren. Onder het motto: verzin iets leuks!

Robbert en andere creatieve ondernemers willen zich inzetten voor het behoud en hergebruik van de elevatoren, omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn met de Maassilo. Zonder elevatoren zou de  schaalvergroting van graanopslag niet mogelijk zijn geweest.

Vandaag inventariseren we gezamenlijk wat de waarde is van deze machines, hoe we ze kunnen herbestemmen en wie we daarvoor nodig hebben.

Verschillende opties passeren de revue; van hotel, lasergame, klimmuur tot restaurant. Mogelijkheden tot tijdelijke bestemming als stadscamping of decor van evenement/theater worden ook genoemd. Hoe krijg je aandacht voor deze “weesobjecten” van cultuurhistorische waarde. Overblijfselen van de ontstaansgeschiedenis van de wereldhaven – dat verhaal moet veel bezoekers/toeristen toch aanspreken is de gedeelde opvatting.

Het verder kaalstrippen en ontmantelen is even gestopt. Dus actie geboden om volledige kaalslag te voorkomen. Wordt vervolgd …